Thursday, September 04, 2014

:: sebuah perjalanan :: EP Akhir

previous part :: previous part

tapi tak mengapa. we still have final. kita tak boleh putus asa. study week. masa tengok carry mark. semangat kian pulih sebab carry mark aku setakat ni normal. masih boleh score. target ANC masih ada harapan. teruskan. 

satu demi satu paper final aku harung. sampai la ke hari nak jawab paper final FSO. main subject. a day before kawan-kawan bagitau carrymark keluar. okay lah. malamnya ingat nak enjoy sebab kalau tak silap lagi dua paper tinggal. so keluar lah dengan Syue and Bobby pergi Sri Molek sebab nak makan-makan best sikit. kami pun bincang la, nak tengok carry mark dulu ke nak g makan dulu. nasib baik la masa tu decide nak g makan dulu. so lepas makan-makan siap hujan lebat masa tu, tunggu hujan reda baru lah g tengok carry mark. and this is sooooo unbelieveable!

just a few yang sentuh 20+ and ada yang sampai belas-belas je carrymark. tengok kertas test, sampai 30++ per 80 markah. aku mg terpaku terjeda semua ter ada la. tak boleh jadi. mati aku,, kalau macam ni mmg fail la subjek ni. balik terus rehat sekejap, cuba utk terima kenyataan. cuba cari kesalahan di mana. otak dah tak boleh jalan. serius celaru keliru semua ada. we still have tonight till tomorrow night. mmg kena pulun. baca sampai 2x manual book. past year 6 sem buat. ya allah. semoga kau bantu. 

hari paper. jam. otak jam. cuba tenangkan diri. tak boleh. jawab. jawab. jumpa satu soalan keliru. bergaduh dengan diri sendiri, A ke B. okay yakin A. jawab structured question. tetibe soalan yang sama ada di essay. no, this is B. 
no A. NO way B. bergaduh lagi. fikir. kalau aku jawab lebih, kang kena potong markah. nak jawab dua-dua lagi la takut kena potong markah. nak jawab depan lain, belakang lain, kalau salah rugi. no I have to choose between two. pilih B. jawab sampai siap.
tak, aku tak boleh teruskan. perasaan dah entah pape. eh, tambah la sikit lagi bawah tu. buat back up. bismillah. tambah jawapan A tadi. no cukup setakat ni aku dah tak boleh. PUTUS ASA. ikat jawapan, angkat tangan, keluar dewan. kawan-kawan cakap : jawapannya ialah A.

no way, aku tak percaya. dum dam, habesla last paper..

menunggu masuk prakikal. aku masuk lambat. sampai la result keluar dulu. hampa kecewa. FSO dapat C thus pointer drop gile sampai xdapat DL sem tu. the very last semester! hancur hati orang yang berharap, hancur lagi hati aku yang tak mampu nak perform. aku rasa useless gile. aku rasa aku dah hampakan ramai pihak. takde pilihan lain melainkan redha dan terima sajalah kejatuhan maha hebat. people never know how hard it is, betapa hancurnya hati aku. cuma bersyukur sbb family sgt supportive. nevermind, hidup perlu diteruskan.

praktikal. apply di KB atau KL. tetibe kena campak dengan enam orang lain ke McD Kerteh, sedangkan dalam pilihan kami xde state pun nak ke Kerteh. tiga hari sebelum lapor diri diberitahu. mana nak cari rumah sewa mana nak itu ini. alhamdulillah we manage to. pergi sana. manager pun xtau pasal kami yang kena lapor diri ni. dah la start shift terus kerja 6jam.bodoh. memang menyumpah seranah la masa tu. 

malam tu buat kerja gila. tahan kereta orang pergi Mesra Mall, sebab kami perlu beli barang keperluan. sebulan pertama hidup kami memang haru biru. memang balik kerja mesti nanges. cerita ke lima orang yang lain. xkira la balik kul 12 malam ke mesti kami akan bersidang. tak puas hati. sakit hati. di ancam bahaya.no, perkara ni tak boleh diteruskan

sampai la satu hari aku terpaksa balik sengsorang jalan kaki malam2., sampai ada laki follow aku. memang menangis along the way la. nasib baik xde pape jadi msa tu. aku on call dgn kakak aku suh dia teman berjalan. ya allah tuhan saja tahu perasaan masa tu. macam-macam dah terjadi kat kami sepanjang sebulan praktikal. masih ada 3 bulan lagi. apa lagi nak jadi. lapor kepada koordinator pun boleh dia kata : thats all experience and knowledge. pak dia. kalo aku kena rogol malam tu, tu kira sex experience and knowledge la? mmg hangin. last skali ngadu ke PA kami.

and malam itu aku late night shift, masa rehat kul 4 pagi aku ambil keputusan slow talk dgn manager. barulah aku tahu bahawa dorang pun xtau ape nak buat dgn kami. apa yang kami patut dapat. pendek kata, dorang xtau so dorang pun xleh buat ape. nak dijadikan cerita, esoknya ada mesyuarat manager dengan owner, en.syed. so, kes kami dibentangkan oleh manager malam tu, Pok Lang (nama dia Azlan, tapi Tganu kan, jadi la Lang, err) dijadikan cerita pula, hari tu baru masuk store manager baru, Kak Hajar. dan lepas tu Kak Aja datang slow talk dengan kami then barulah kami dapat what we should get that is : Knowledge on fastfood management. apa yang patut kami tahu diberitahu. so, thats it. kami bukan mintak layanan 5star, kami cuma mintak, bagi ilmu yang perlu kami dapat. kena OT tetiap hari xkisah, asal kami belajar. kena dera pun xkisah, asal kami dapat those experience. 

masa praktikal tu juga ada masa PA kami datang melawat. and we feel secure sebab atleast ada yang care pasal kami. and lepas tu hari-hari berpraktikal dilalui dengan redha.

menghitung hari demi hari bila nak habes.  and finally sampai la ke hari yang ditunggu, tamat praktikal. berusaha buat report pulak. present and thats it. tamat la diploma aku. cuma nanti tunggu la result untuk officially mark finished diploma. alhamdulillah, present and report submission semua berjalan dengan baik. tunggu result and finally merasa final sem dapat 4flat :)

apa-apa pun, rezeki Tuhan tak bagi untuk aku merasa ANC dan jauh sekali untuk aim AGT. 3.70 was my final CGPA. Guess, it is included in the 1st class graduate la kot kan. kesal dan kecewa masih berbaki, never mind, we will start this all over again during my degree..

pengajarannya lepas ni, berhati-hatilah. kita tidak pernah tahu siapa yang benar baik dengan kita, atau siapa yang nak menjatuhkan kita. iktibar terlalu besar. semoga semangat aku pulih. semoga kejatuhan semester lima takde ambil masa sampai 2tahun nak pulih. Dayah wake up dan get your spirits back!

You can do it. Mari buktikan, start it all over again untuk sesi Degree ini.

Ya Allah permudahkanlah. Redhakanlah. Kuatkan lah aku.

Aamiin..

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...