Wednesday, October 23, 2013

_kisah industri_satu cabaran

bismillahirrahmanirrahim..

ye rasanya warga fesbuk warga tuiter dan hari ini warga blog tahu yang aku tengah kegilaan menunggu jawapan placement praktikal. dan tidak dapat melakukan apa-apa cuma doa sahaja. dan bila terjadi benda seumpama ini buat aku terfikir, apa salahku apa salah ibuku ehh. ye la, setiap yang berlaku ada sebabnya, ada hikmahnya.. itu yang buat aku terfikir agaka-agak kenapalah aku ni tak dapat-dapat lagi jawapan praktikal. ada seorang teman yang kata : kalau tahu lambat ni biasanya dapat yang best. senior kata : xpe dapat lambat bole cuti lama. kawan-kawan kata : lantaklah. dan maka aku pun kata : biarlah apa orang nak kata. yang baik aku aminkan saje. haha..

namun, kunjungan daripada seorang kawan sekeluarga semalam, buat aku terfikir. dan aku rasa aku tahu kenapa sebabnya aku belum mendapat tempat praktkal. kami sekeluarga lebih senang panggilnya abe dan wife nya kami panggil kak. walaupun umurnya aku kira baru menginjak ke usia 30-an, well said, ada laa beberapa kisah di sebalik perkenalan kelaurga kami dan pihak mereka. usah dicerita sebab itu, kita cerita tentang ini saje.

abe tanya aku praktikal mohonnya di mana. so aku jawab la, status sekarang menunggu jawapan daripada salah satu kedai kek di KLIA. (nama organisasi dirahsiakan lah takut kena saman :P who knows what are going to happen in future right) jadi dia pun kata : owh, ok la tu, boleh masuk dan tengok apa ingredient yang dia guna. pada awalnya aku punye pemikiran, nak tau resipi rahsia la ni. :p lalu dia menyambung : dengar kata semua kek di situ tak halal makan. nah, maka dia mulalah cerita. mula-mula cerita tentang kek di situ, yang katanya pakai lemak babi. lepas tu berlarutan pula ke satu demi satu kedai-kedai kek yang terkemuka yang lain. katanya yang disembur arak la itu dan ini. macam-macam. serius macam-macam.

frankly speaking aku tak pernah terkejut dengan semua ni.
boleh dikatakan, dalam industri makanan ni, dua perkara yang kita akan biasa jumpa : tidak halal dan pembaziran. well, apalah kuasa kita nak mengubah andainya kita hanya pekerja bawahan. yang paling senang nak buat ialah berenti kerja kalau tak tahan. nah. itu saje. ada lagi, bukak bisnes sendiri, serve yang halal sahaja kepada muslims, especially.

takut. takut untuk memerhatikan apa kandungan setiap makanan. setakat mana yang boleh check logo halal, check. tapi yang lebih-lebih nak check satu-satu memang tak la. nak makan, main terkam je kat mana-mana kedai makanan. usah kata ingredients, tukang masak tu entah solat entah tidak. nah, itu pun isu juga sebenarnya. jadi, kesimpulannya, nak jumpa yang halal dan baik (halalan toyyiba) dalam situasi dunia sekarang ni sangat lah susah.

dan sebagai jawapan, mungkin sebab itu aku belum dapat panggilan praktikal. sebab ape ? mungkin sebab aku belum bersedia menempuh industri sebenar. mulut boleh kata, tapi hanya Tuhan yang tahu kemampuan kita. dosa sedia ada tak tertanggung justeru nak menanggung dosa baru. mampu kah?

maka, mohon doa semuanya, agar aku, kawan-kawan, kami la senang cerita, yang sudah mula terlibat dalam industri makanan ni agar boleh sama-sama mengembalikan makanan yang halal dan baik kepada seluruh umat Islam terutamanya. ini fardhu kifayah. semoga bukan angan kosong. semoga kita mampu.

kalau di kira banyak perkara dalam post ini yang aku cuma sentuh sedikit sahaja, di permukaan. tak sedap nak ulas sebab bnda tak pasti. jika anda berkesempatan, tekan saja link yang bertag _industri (di sebelah kanan bahagian blog) , yang mana semua tulisan ialah coretan pandangan saya berkenaannya. semoga bermanfaat, inshaallah :)

No comments:

Post a Comment

will I be better?

 another year will pass.  sekarang pun dah end October.  ah, i'm planning to get a new job. a fresh start. a better pay.  i wish.  tapi ...